Over ons
Saskia & Renate
Wij geloven dat elke ouder zelf de basis kan leggen om zijn/haar kind te leren communiceren en praten.
Plezier in taal
Als praten niet vanzelf gaat
Wanneer de communicatie niet vanzelf gaat en het leren praten niet op gang komt kan dat van invloed zijn op het contact. Je kunt je als ouder onzeker gaan voelen en je kunt je zorgen maken over de ontwikkeling van je kind.
Samen kijken naar de communicatie van je kind, opent oren en ogen. Wij hebben ervaren dat je met videobeelden het best ontdekt wat je kind doet of zegt. Hoe jij hierop reageert en wat je (nog meer) zou kunnen doen om je kind te helpen. Dat kan soms echt een puzzel zijn.
Elk stapje in de taalontwikkeling van je kind vraagt een aanpassing van jou als ouder. De begeleiding is dan ook afgestemd op zowel jou als je kind.
Voor ons is het precies die persoonlijke afstemming thuis waar het om draait. Dat wat ons het meeste motiveert in ons werk. We zien dat maatwerk nodig is en werkt. Ouders krijgen weer meer vertrouwen en bovenal is er meer plezier in het contact en de communicatie.
Renate
‘Ik ervaar hoeveel het oplevert’
Ik ben Renate Maljers en nu 19 jaar logopedist. Na mijn opleiding was ik niet meteen gegrepen door het vak. Na een aantal omzwervingen, ben ik door mijn stage voor de Pabo weer in aanraking gekomen met het vak logopedie. Op een school voor kinderen met spraak-taalproblemen ontdekte ik hoe waardevol ik het vond om kinderen in de klas, in hun dagelijkse routines, te helpen om taal te leren en hoe je je duidelijk maakt aan een ander.
Op het moment dat ik een werkplek kreeg op een behandelgroep voor peuters met een vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis, voelde ik mij meteen op mijn plek. Een plek waar juist de dagelijkse situaties worden gebruikt om taal te leren. Een kind op zijn gemak laten voelen en deze zo te helpen om taal te leren wakkerde het vuurtje voor de logopedie weer in mij aan. Op deze manier wil ik wél logopedist zijn. Bij de vroegbehandeling hoort ook het intensieve contact met ouders. Dit contact leggen en onderhouden vond en vind ik ontzettend leuk. Ouders praktische handvatten geven die ze meteen in kunnen zetten en heel laagdrempelig zijn, bleken aan te slaan bij ouders. In deze wisselwerking zag ik nog meer mogelijkheden voor de kinderen om taal te leren ontstaan en dit zag ik terug op de groep.
Hier wilde ik meer mee en zo heb ik de opleiding tot Hanen therapeut gevolgd. Daar heeft Saskia mij opgeleid en ontdekte ik de kracht van beelden. Het filmen en samen terugkijken zegt zoveel meer dan woorden. Ik ontdekte dat door het maken en terugkijken van opnames, ouders zo veel meer van hun kind gingen zien. Video home training heeft er ook aan bijgedragen dat ik nog meer met beelden ben gaan werken en zo steeds makkelijker de camera pak. De video camera zit tegenwoordig standaard in mijn tas en net zo makkelijk komt deze uit de tas om opnames te maken. Het antwoord op de vraag die ouders vaak hebben over de taalontwikkeling van hun kind, laat zich in de beelden al heel snel zien.
In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoeveel het ouders oplevert om samen te kijken naar hun kind. Wat mij dan het meest raakt is de genietende blik die ouders werpen op de eerste beelden die ze zien van hun kind. Op die basis en dat vertrouwen, kan ik verder bouwen en ouders zelf toegang geven tot leren helpen praten van hun kind.
“Samen met Renate de video opnames bespreken was vooral erg leuk en leerzaam. Renate geeft jou als ouder zo het gevoel dat je het allemaal al zo goed doet. Maar toch krijg je ondertussen heel wat tips waar je echt wat mee kan. Het is fijn om op deze manier dingen te leren, waardoor we Savi nog beter kunnen helpen.”
“Renate is oprecht betrokken en ziet het kind. Verder heeft Renate goede observaties wat ouders en kinderen echt helpt. Er was een ontspannen sfeer bij de video-opnames. Positief gebrachte feedback. En we zagen dat Renate enorm geniet van wat ze doet. Hierdoor werkt het extra goed.”
Saskia
‘Samen genieten van mooie contact-momenten’
Ik ben Saskia Koning en door de ruim dertig jaar dat ik met jonge kinderen en hun ouders werk voel ik me rijk aan ervaring. De ontdekkingsreis die jonge kinderen onbevangen aangaan nodigt me uit om mee te reizen. En als hun ontwikkeling niet vanzelf gaat, om wat voor reden dan ook, wordt de reis extra uitdagend. Voor hunzelf en hun omgeving. Toen ik als logopedist begon met werken op een dagverblijf voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand vond logopedie plaats in een kamertje en op de groep. Af en toe sprak je ouders.
Hoe anders werd het toen ik kennis maakte met het Hanen® ouderprogramma ‘Praten doe je met z’n tweeën’ en de kracht van het werken met video ontdekte! Naast de Hanen methodiek, schoolde ik me onder andere in Video Interactiebegeleiding. Door samen met de ouders op zoek te gaan naar de beste aanpak voor hun kind heb ik enorm veel over contact, communicatie en taalontwikkeling geleerd en over hoe ik de beste begeleiding kan geven. Ik leerde kijken en luisteren en afstemmen op de behoefte van ouders en kinderen op dat moment. Wanneer ik bij de ouders en hun kind op bezoek ben en we samen terugkijken naar de video opnames, zie ik dat ouders geraakt worden door het zien van mooie contactmomenten en de ontwikkeling van zichzelf en hun kind. Samen genieten we van die succeservaringen.
Kunnen bijdragen aan geslaagde communicatie is mijn drijfveer in dit werk.
Ik werkte vanaf 2011 tien jaar op een behandelgroep voor kinderen met een vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis. Op de werkvloer kwam ik Renate tegen en het was al gauw duidelijk dat we in het werk dezelfde passie delen.
Waar ik ook heel blij van word? Muziek, zingen en dansen. Naast logopedist ben ik Muziek op Schoot docent. Muziek is een prachtig middel om tot interactie en communicatie te komen en om de taalontwikkeling te stimuleren. Samen zingen geeft zo veel plezier en ontspanning!
Omdat ik mijn muzikale ervaringen wilde delen schreef ik in 2019 samen met Wouter Verhage de liedbundel ‘Kijk! Ik ben een kikker’ Meer met muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen. www.kijkikbeneenkikker.nl
Ik had het voorrecht om meer dan 25 jaar andere logopedisten op te leiden om het Hanen®programma ‘Praten doe je met z’n tweeën’ te kunnen geven.
“Saskia is een ervaren en competente cursusleidster. Ze straalt rust uit en weet altijd het positieve uit jezelf en de situatie te halen. Met Saskia de video-opnames bespreken is zowel bevestigend als vernieuwend wat betreft je eigen inzichten en vaardigheden. Zij geeft altijd opbouwende feedback, waardoor je zowel met nieuwe inzichten als een positief gevoel verder aan de slag kan”.
“Wij hebben de samenwerking met Saskia echt als heel erg fijn ervaren. Ze is enorm betrokken op de kindjes met wie ze werkt. Haar geduld en vermogen om ons en de andere ouders op hun gemak te stellen is heel erg prettig.”
Taalplezier van 0 tot 4 biedt toegankelijke en makkelijk toepasbare begeleiding in het dagelijkse leven.
Ook in de vaak drukke levens van jonge gezinnen. Omdat we juist de dagelijks terugkerende situaties benutten. Aankleden, samen boodschappen doen, fruit eten, samen op de fiets, de was opvouwen, een boekje lezen voor het slapen gaan. Er zijn zo veel momenten op een dag die je kunt benutten om te communiceren en taal te leren.
Taalplezier begint hier!
Voor vragen en/of een persoonlijke kennismaking met Saskia of Renate kun je contact met ons opnemen.