Taal plezier

Thema bijeenkomsten

Wij helpen je om een optimaal taalklimaat op de groep te creeeren en om de interactie tussen kinderen te versterken.

Begeleiding op maat

Als praten niet vanzelf gaat

Iedere ouder wil goed contact met zijn kind en wil dat zijn kind zich goed kan uiten. Want het is zo belangrijk om te kunnen duidelijk maken wat je wil of wat je niet wil. Wat je ziet en hoort of over wat je voelt. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat elk kind contact maakt en leer praten, maar wat als dat niet vanzelf gaat? Wat als jouw kind de wereld om zich heen anders dan anderen lijkt te ervaren en anders speelt en communiceert dan je verwacht. Wat als je kind de taal niet goed lijkt te begrijpen? Wat als jullie elkaar vaak niet begrijpen?
Dan kun je ervaren dat je kind gefrustreerd raakt of je merkt dat het contact minder soepel verloopt.  Dat je zelf gefrustreerd raakt. Dat je je afvraagt of je iets verkeerd doet. Je vraagt je misschien ook af of je kind zich wel zal redden in het contact met anderen. Hoe moet het als hij/zij straks naar school zal gaan? Zal hij/zij wel leren communiceren?

Je hoopt dat je kind

$
Thema huppeldepup

Inhoud, data en locatie

$
zich kan uiten
$
kan communiceren met anderen
$
jou leert begrijpen
$
Leert spelen met andere kinderen
N
Jij kan je kind hierbij helpen!

Wat leer je bij  Het Hanen® programma ‘Leren praten met plezier’

N
Merk je dat je kind moeite heeft om zich te uiten?
N
Merk je dat je kind moeite heeft om zich te uiten?
N
Merk je dat je kind moeite heeft om zich te uiten?
N
Merk je dat je kind moeite heeft om zich te uiten?
{

“De cursus ‘Leren Praten met Plezier’ is een waardevolle ervaring. Het is een mooie toevoeging aan ons werk. Ik vond het verrassend hoe snel ik verandering merkte in de groep. Ik leer o.a. anders te kijken naar het contact met de kinderen. Ik merk dat er automatisch verdieping in het spel en de interactie ontstaat. Dit komt door een stukje bewustwording. Vanuit het werk zijn we al gewend om te kijken, wachten en luisteren, maar mede doordat je je zelf terugziet op de videopnames word ik me nog meer bewust van mijn eigen handelen en ga ik bepaalde communicatiestijlen herkennen. Je bent meer gefocust op de interactie en pakt de signaleren eerder op, hoe klein ze ook zijn.”

De Inhoud programma

‘Leren praten met plezier’

We starten met een kennismakingsbezoek op de groep een eerste video-opnames

Er zijn 5 groepsbijeenkomsten, verdeeld over ongeveer 4 maanden.

Tussentijds zijn er 4 coachmomenten op de groep met video opnames. Samen (één op één)  bekijken en bespreken we de video opnames. Door regelmatig de beelden stil te zetten, zien we hoe je toepast wat je in het programma hebt geleerd en welk effect dat heeft op de taalontwikkeling en de interactie van de kinderen. We zien wat werkt en we ontdekken wat nog beter zou kunnen werken.

Fragmenten uit de video opnames worden ook gebruikt tijdens de groepsbijeenkomsten. Op die manier leer je ook van ervaringen van collega’s.

In het programma gebruiken we het boek ‘Leren praten met plezier’ –  een hanboek om de sociale-, spraak- en taalontwikkeling te bevorderen.

Dit rijk geillusteerde boek biedt een praktische, op onderzoek gebaseerde benadering.

Je koopt het boek  zelf voorafgaand aan het programma.

 

Taalplezier begint hier!

Voor vragen en/of een persoonlijke kennismaking met Saskia of Renate kun je contact met ons opnemen.